Вправи на розвиток і активізацію різних функцій

Загальна моторика, координація рухів, орієнтування в просторі

Гра «Сонечко»


Діти стають навколо обруча, тримаються за нього. Вправа виконується під музичний супровід кілька разів. Дітям необхідно підняти обруч вгору, опустити вниз під вірші, які читає вихователь.


Вранці сонечко встає -
Світлом осяває.
Увечері воно заходить -
Нічка наступає.



Якщо діти не можуть самостійно утримувати рівновагу за допомогою обруча, здійснюється педагогічний супровід.


Гра «Помічники»

Діти стоять і тримаються за обруч однією рукою. Вправа виконується під музичний супровід. Дітям необхідно пересуватися по колу під вірші, які читає вихователь.


Ми по сонечку йдемо -
Ніжки зміцнюємо,
Щоб іграшки прибирати -
Мамі допомагати.


Якщо діти не можуть самостійно пересуватися, їм допомагає дорослий (тип допомоги залежить від тяжкості порушення). Вправа ускладнюється збільшенням кількості кіл.

Слухове сприйняття

Вправа «Дзвіночки»

Діти сидять на стільчиках, кожному даються дві картки: на одній зображений великий дзвіночок, на іншій - маленький. Вправа виконується під музичний супровід. На гучний звук потрібно підняти картку з великим дзвоником, на тихий - з маленьким.

Перед виконанням вправи вихователь проводить бесіду про звуки, що нас оточують в житті. Він звертає увагу дітей на те, що звуки різні за силою, і демонструє це на музичному інструменті.

Моторика рук, міміка

Гра «Погріємо руки»

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу.


Вихователь. Яка зараз пора року?
Діти. Зима.
Вихователь. Взимку на морозі мерзнуть руки, давайте їх погріємо. Для цього потрібно потерти долоньку однієї руки об іншу, стиснути кулачки.

Ах ти, зимушка-зима!
Не боїмося ми тебе.
Ми долоньки «замочком»
стиснемо,
Їх погріємо і далі підемо.



Під час вправи увага звертається на те, щоб кожна рука по можливості активно брала участь. Попередні бесіди сприяють активізації мови дітей.


Гра «Діти вмиваються»

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти повинні імітувати рухи вмивання.


Вихователь. Що роблять люди вранці у ванній?
Діти. Вмиваються.
Вихователь. Покажіть оченята, щічки, ніс. Тепер давайте покажемо, як всі вміють добре вмиватися. (Показує відповідні рухи).

Водичка, водичка, вмий моє личко,
Щоб оченята блищали,
Щоб щічки горіли
Щоб сміявся роток,
Щоб кусався зубок.


Увага звертається на те, як активно діти рухаються. Попередня розмова сприяє розширенню словника, зміцненню знань про гігієну, повторення назв частин обличчя.

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти на певний сигнал повинні виконувати мімічні рухи і промовляти вигуки.


Вихователь. Виглянуло сонечко, стало тепло.
Діти (посміхаються). Ах! Ах! Ах!
Вихователь. З'явилася хмара, скоро буде дощ.
Діти (хмуряться). Ух! Ух! Ух!
Вихователь. Коли ми хворіємо, нам роблять уколи, це боляче.
Діти (морщаться). Ой! Ой! Ой!


Для більш емоційного виконання вправи використовується спеціальне обладнання у вигляді картинок або предметів. Звертається увага на те, щоб діти одночасно виконували мімічні рухи і проговорювали вигуки.
М'язова система, координація рухів, слухова увага


Вправа з м'ячем

Діти сидять на стільчиках або на килимі. Вправа виконується під музику, сигналом до початку виконання руху є акорд. Діти повинні передати м'яч сусідові і назвати його ім'я. Якщо вони знаходяться на низькому рівні розвитку мовлення, то вимовляють на або ось.


М'ячик я в руках несу.
Ой, боюся не втримаю.
Мій сусід мені допомагав
І іншому передавав.


Якщо діти погано утримують м'яч, можна перекочувати його. Вихователь звертає увагу, щоб кожна дитина як може проговорює ім'я або слова.


Вправа з кубиками

Діти сидять на стільчиках, кожному видаються кубики. Вправа виконується кілька разів під музичний супровід, зміна його уривків і акорд служать сигналом до початку різних рухів. Діти повинні підняти кубики вперед, вгору і покачати руками з боку у бік над головою.

Аналогічно можна виконувати вправу з іншими предметами - стрічками, гілочками і т.д.

Рухи з мовним супроводом

Вправа з хусточкою

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується під музичний супровід. Діти повинні передати хусточку сусідові і при цьому проспівати Тобі дарую.

Звертається увага на те, щоб кожна дитина проспівала фразу в силу своїх можливостей. В якості предмета можна використовувати квітку, букетик і ін.

Дихання

Гра «Задуй свічку»

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти повинні розташувати перед собою розкриті долоньки, подути на кожен пальчик і зібрати долоньки в кулачки.

Вихователь стежить за тим, щоб діти загинали пальчик тільки після того, як подули на нього.


Гра «Вітерець»

Діти сидять на стільчиках, кожному видаються султанчик або вертушки. Вправа виконується кілька разів, без музичного супроводу. Діти повинні подути на предмети під вірші, які читає вихователь. Потрібно намагатися дути сильно, щоб фігурки рухались.


Вітре, гордий володар!
Ти ганяєш зграї хмар,
Ти хвилюєш синє море,
Всюди вієш на просторі...
О.С. Пушкін

Голос

Діти сидять на стільчиках.

Вихователь розповідає їм, що можна говорити голосно, тихо. Потім пропонує стати дійовими особами в запропонованих ситуаціях. Діти повинні вимовляти звуки голосно або тихо. В якості наочності можна використовувати предмети, картинки.


Вихователь. Ми заколисуємо ляльку.
Діти. А-а-а ...
Вихователь. Ми загубилися в лісі.
Діти. Ау-ау-ау!
Вихователь. Гуде пароплав.
Діти. У-у-у!
Вихователь. Мишка пищить.
Діти. Пі-пі-пі ..


Вправа «Драбинка»

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується з одночасним диригуванням: на кожну строчку діти піднімають кисть руки і опускають. Пісеньку співає вихователь, а діти співають виділені голосні з поступовим підвищенням і пониженням голосу.


5. Як антена погуді (і) м
4. Дотяглися ми до да(а)ху.
3. Піднімаємося все ви (и) ще,
2. Дружно пісеньку споє (є) мо.
1. Ми по драбинці йде (е) мо, І назад побіжи (и) мо!

Активізація мовлення

Діти сидять на стільчиках.
Вихователь починає вірш, діти повинні закінчити його.


Водять бджоли хоровод -
Тум, тум.
У барабан вдарив кіт -
Бум, бум.
Стали мишки танцювати -
Та, та, та.
Так, що почала тремтіти
Вся земля.

Шведська пісенька Пилосос, пилосос
Ти куди сунеш свій ніс?
Жу-жу-жу-жу-жу-жу -
Я порядок навожу.
А. Масленнікова

Активізація мовлення з одночасними рухами

Діти сидять на стільчиках.
Вправа виконується без музичного супроводу. Вихователь пропонує дітям доказати віршик і одночасно виконати руху.


Вихователь. Дощик, дощик ...
Діти. Кап, кап. (Руки згинають, кисті на рівні грудей, пальці, крім вказівних, стискають в кулачки. Поперемінно опускають вказівні пальці вниз).
Вихователь. І по грядках ...
Діти. Тяп, тяп. (Напівзігнуті кисті рук поперемінно опускають вниз).
Вихователь. По доріжці ...
Діти. Топ, топ. (Долоньками постукують по колінах).
Вихователь. А по калюжах ...
Діти. Шльоп, шльоп. (Ляскають в долоньки.)

Ритм і темп

Гра на музичних інструментах.

Діти сидять на стільчиках. Вихователь видає кожному музичний інструмент (бубон, барабан, ложки, металофон тощо). Розповідає про те, що для кожного інструменту необхідні своєрідні рухи - грати на інструментах можна однією або двома руками. Наприклад, для маракас, брязкалець потрібно одна рука, для ложок - дві. При грі на барабані, бубні одна рука притримує їх, інша виконує руху. При розподілі інструментів необхідно враховувати рухові можливості дітей. Діти повинні грати на інструментах згідно заданого ритму.

Вправа виконується в кілька етапів.
Діти розучують ритм спільно з вихователем.
Прослуховується музичний супровід.
Діти грають на музичних інструментах під музичний супровід.

 

Комментарии

Популярные сообщения