Патріотичне виховання засобами музики


Музичне мистецтво у педагогіці є важливим та ефективним засобом виховного впливу на дитину. Ввести маленьких дітей у чарівний світ музики, Виховуючи на її основі добрі почуття, Прищеплюючи моральні якості – це вдячна і разом з тим важлива справа.

Під морально-патріотичним вихованням ми розуміємо процес сприяння морально-патріотичному ставленню людини, формування в неї таких якостей:

Моральних почуттів ( сумління, обов’язку, віри, відповідальності, громадянськості, патріотизму) .

Морального обличчя ( терпіння, милосердя, толерантності ) .

Моральної позиції ( здатності розрізняти добро і зло, виявляти самовідданість, готовність до подолання життєвих випробувань) .

Моральної поведінки (готовності служіння людям і Вітчизні, проявів духовної стійкості, доброї волі) .

Одне з завдань музичної освіти – формування патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку засобами музики.

Саме в дошкільному віці формуються задатки моральності, розуміння, що таке «добре» і що таке «погано». Мета музичного керівника в дошкільному закладі полягає не лише у вихованні окремих талантів, а саме головне в тому, щоб усі діти полюбили музику і вона стала для них духовною потребою.

Те, що згаяно в дитинстві, ніколи не надолужити в роки юності й тим більше в дорослому віці. Чуйність, сприйнятливість до краси в дитячі роки незрівнянно глибша, ніж у пізніші періоди розвитку особистості. Одним із головних завдань музичного керівника є виховання потреби в прекрасному, яка визначає весь устрій духовного життя дитини, її взаємин у колективі.

Потреба в прекрасному утверджує моральну красу, народжуючи нетерпимість до всього вульгарного, потворного. « Тримаючи в руках скрипку, людина не здатна вчинити погано» - говорить народна мудрість.

Завдання патріотичного виховання засобами музики

* Виховувати потребу в пізнавальній активності через сприйняття витворів мистецтва.

* Розвивати художні та творчі здібності дітей через ознайомлення з народним фольклором.

* Формувати потріотичне ставлення та відчуття належності до рідної країни, домівки, сім*ї.

Заняття.

Концерти.

Свята і розваги.

Батьківські збори.

Літературно-музичні вечори та чаювання.

Система морально-патріотичного виховання в ДНЗ – це взаємодія з педагогами, вузькими спеціалістами, з батьками, з дітьми. Музика легко та природно поєднується з усіма освітніми лініями дошкільної освіти. Завдання музичного керівника полягає в тому, щоб наблизити дітей до процесу світотворення. У результаті цього народжується нове, особисте ставлення дитини до навколишнього світу.

Таким чином, усі види музичної діяльності можуть бути задіяні як засоби патріотичного розвитку, проте основним видом лишається слухання музики.

Чим раніше дитина отримає можливість познайомитись з українською класичною та народною музикою, тим більш успішним стане її загальний та патріотичний розвиток. Маленькі діти мають обмежені уявлення про почуття та переживання людини, які проявляються в реальному житті. Науковці зазначають, що діти дошкільного віку віддають перевагу життєрадісним, маршованим творам та веселим пісням. Далі йдуть патріотичні пісні, пісні героїчного характеру, та лише на третьому місці – ліричні, спокійні твори та пісні. Це значить, що в дітей треба розвивати здатність до співпереживання чужої радості, горя, любові до ближнього. У міру накопичення музичного досвіду в дітей розвивається емоційний відгук на твори. Емоційна чуйність до музики допомагає зрозуміти, пізнати серцем та розумом художні твори.

Цьому сприяють такі види художньої діяльності, як:

· Художнє сприйняття ( співпереживання почуттів, настроїв автора, розуміння його ідей та задумів.

· Художній аналіз ( вербальне пояснення своїх переживань ).

· Художнє виконання ( передання голосом, жестом, на інструментах художнього задуму ).

· Художня творчість ( вираження власних почуттів і думок у процесі інтонування та імпровізації ).

В Україні духовно-моральне виховання традиційно здійснюється на основі релігії, фольклору. Слухаючи народну, духовну музику та твори великих українських композиторів, в основу яких лягла народна пісня. Казка, легенда, малята освоюють безцінний культурний досвід поколінь, усвідомлюють і опановують народну мелодію, хвилювання простих українських людей, оспівування краси рідної природи.

Мета занять із дітьми народною музикою – на лише познайомити їх зі зразками фольклору, а й прищепити любов до ближнього, уміння виразити свої почуття за допомогою голосу, жесту, руху, тобто виховання музичних і творчих навичок.

Для реалізації завдань патріотично-морального виховання дошкільників необхідний комплексний підхід, який здійснюється в дошкільному закладі на заняттях, у грі, на прогулянці, під час свят та розваг. Під час проведення свят доцільно порушувати такі теми: «Любов до матері», «Добро і зло», «Любов до Батьківщини». Малюкам необхідно знати: Батьківщина – це все, що їх оточує, рідні та близькі люди, які піклуються про них, рідна природа, рідна мова, пісні та вірші, музика і танці – усе вчить дитину пишатися надбаннями свого народу й бережно ставитися до них.

Під час організації та проведення в закладі заходів, які присвячені Дню Перемоги, Дню Незалежності, дойільно запрошувати наших відважних воїнів запасу – татусів та дідусів вихованців, а також ветеранів. У святкових літературно-музичних заходах охоче беруть участь і дорослі, і діти.

Послідовна, систематична, добре організована робота з патріотично-морального виховання в ДНЗ сприяє естетичному та інтелектуальному розвитку дітей, розвиває творчу та пізнавальну активність, формує усвідомлене ставлення до сприйняття музики, інших видів мистецтва. Це наповнює дітей радістю, відкриває безкрайній світ добра, світла, краси та навчає їх творчо змінювати навколишній світ на благо.


 

 

Комментарии

Популярные сообщения